مقاله/نماز و ادعاهای عرفان حلقه

نماز نخوانید تا عبادات شما کیفی شود!!!

نماز نخوانید تا عبادات شما کیفی شود!!!                    
در حالی که طبق متون دینی، اولا، هرچند نماز با هدف اتصال اتفاق می‌افتد، اما نه اتصال با شعورمندی کیهانی، بلکه اتصال با خالق هستی است. ثانیا، طبق آموزه‌های دینی، این اتصال باید در قالب و شکل مخصوص به انجام برسد که اجزا، شرایط و مقدمات نامیده می‌شود. بنابراین در عرفان حلقه، هرچند در ظاهر به جنگ نماز نمی‌روند، اما نماز با تعریف فقهی را به کنار می‌گذارند.

واژه " نماز" معادل فارسی فارسی کلمه "صلاة" است. صلاة در لغت به معنای آتش افروختن ،دعا ، تبریک و تمجید است(1) و در  اصطلاح ، عبادت مخصوص مسلمانان است که دارای اجزاء، اعمال، شرایط و احکام و فلسفه خاصی است    .این اعمال را از آن جهت « صلاة » گفته اند که برخی از اجزاءش را دعا تشکیل می دهد و یا به خاطر این که موجب این می شود که انسان از آتش افروخته الهی در امان باشد.
نماز سدى در برابر گناهان و بازدارنده از زشتی ها، وسیله ای برای شستشوى گناهان، درهم شکنده خود بینى و کبر، پاکسازى کننده محیط زندگى از هر گونه آلودگی ظاهری و باطنی،  درس آموز نسبت به رعایت حقوق دیگران، تقویت کننده روح انضباط در انسان و...، است.
نماز از عباداتی است که هیچ شریعتی از آن خالی نبوده، هر چند که گونه‌های آن بر حسب شریعت‌های مختلف فرق داشته است.(2)
به دلیل اینکه حضرت ابراهیم (ع)  بر پاداری نماز را هم برای خودش و هم برای فرزندش از خدای متعال طلب نمود: "ربِّ اجْعَلْنِی مُقیمَ الصَّلاَةِ وَ مِن ذُرِّیَّتِی" (3) 
و حضرت عیسی( ع) آن هنگام که در گهواره از آن سخن گفت:
"و َأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا" (4)

جمله "و اوصانی بالصلاة و الزکاة..." اشاره به این است که در شریعت عیسی (ع) نماز و زکات تشریع شده است
نماز در بین عبادات از امتیاز خاصّی برخوردار است، خدای سبحان در آغاز دریافت وحی حضرت موسی (ع) ضمن اشاره به معارف کلی دین، نماز را انتخاب کرده و می‌فرماید:

"اَقِمِ الصَّلاةَ لذکری " (5)
نماز را برای یاد من بپا دار. 

از این آیه دو نکته روشن می‌شود:

1. نماز اختصاص به شریعت خاتم الانبیاء (ص) ندارد.
2.  إقامه نماز باید برای یاد خدا باشد. 

نماز از مهمترین ارکان دین اسلام است. اهمیت بر پا داشتن و اهتمام به نماز آنقدر بالاست که زبان از بیان آن قاصر است.  خداوند کریم در قرآن توجه خاصی به نماز دارند و آیات بسیار متعددی در خصوص ابعاد مختلف و اهمیت فوق العاده نماز نازل فرمودند:

نماز را از واجبات الهی بر شمردند. "إِنَّ الصَّلاَةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا "(6)
نماز، وظیفه ثابت و معیّن برای مؤمنان است.  
 بر پاداری نماز را از صفات مؤمنان حقیقی دانسته‌اند  "الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَ مِمَّا رَزَقثْنَاهُمْ یُنفِقُونَ "(7)
آنها که نماز را برپا میدارند و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند. 
 محافظت از نماز را نخستین نشانه عملی تقوا و معاد باوری معرفی می‌نمایند "وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ یُحَافِظُونَ "(8)
آنها که به آخرت ایمان دارند و به آن(قرآن) ایمان می‌آورند و بر نمازهای خویش، مراقبت می‌کنند. 

نماز را باز دارنده از زشتیها و بدیها می‌دانند "وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَ الْمُنکَرِ" (9)
ونماز را بر پادار، که نماز (انسان )را از زشتیها و گناه باز میدارد

سیاق آیات شاهد بر این است که منظور از این باز داری، بازداریِ طبیعت نماز از فحشاء و منکر است.

البته بازداری آن به نحو اقتضاء است نه علیت تامه، که هر کس نماز خواند، دیگر نتواند گناه کند یعنی نمازی که با رعایت آداب و شرائط مطلوبِ شرع، انجام یافته قدرت باز دارندگی از گناه را دارد، به شرطی که خود شخص اراده بر انجام گناه نداشته باشد.
و بسیاری آیات دیگر که در وصف نماز ارائه شده است.
بی شک وجود و فلسفه نماز سدی در برابر بی‌راهه‌ها و کژی‌هاست. عرفان کاذب حلقه که ادعای خدا باوری و خداشناسی دارد از آن رو که از نماز به عنوان رسوا کننده انحراف و دروغ‌هایش واهمه و وحشت دارد، سعی دارد این واجب الهی را نیز  همانند سایر موضوعات دینی دستاویز تحریف و تعریف غیر واقعی خود قرار دهد.
این فرقه پیروان گمراه و جاهل خود را ا به بهانه عدم کیفیت در نماز و عبادات، به ترک نماز و سایر عبادات تشویق و ترغیب می‌نماید.

حلقه کیهانی در باب نماز می‌گوید: نماز مطلق اتصال می‌باشد. وقتی از آنان سؤال می‌شود، منظور اتصال به چه چیزی است؟ جواب می‌دهند اتصال با همان شعورمندی الهی است. این در حالی است که چنین اتصالی در عرفان حلقه، لازمه‌اش نه ذکر است، نه قیام، نه قعود، نه قنوت و نه سایر ارکان و اجزا و شرایط نماز.

در حالی که طبق متون دینی، اولا، هرچند نماز با هدف اتصال اتفاق می‌افتد، اما نه اتصال با شعورمندی کیهانی، بلکه اتصال با خالق هستی است. ثانیا، طبق آموزه‌های دینی، این اتصال باید در قالب و شکل مخصوص به انجام برسد که اجزا، شرایط و مقدمات نامیده می‌شود. بنابراین در عرفان حلقه، هرچند در ظاهر به جنگ نماز نمی‌روند، اما نماز با تعریف فقهی را به کنار می‌گذارند.

در جواب این تحریف هوشمندانه و ظریف باید گفت در قرآن کریم آمده است که "وَالَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ"(10)  یعنی آن طور نماز بخواند که شرع دستور داده است.(بدون کم و کاستی و اضافه کردن.)
در این آیه منظور از محافظت بر نماز، رعایت صفات کمالی نماز است

و یا "وَ الَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ"(11)  یعنی "و آنها که بر نمازهایشان مواظبت می‌نمایند" منظور، محافظت از عدد نماز است یعنی مؤمنان محافظت دارند که یکی از نمازهایشان فوت نشود و دائماً مراقب آنند؛ بخاطر اینکه "صلاة" به صیغه جمع آمده و به ضمیر "هم" اضافه شده است ."
گرچه نماز چیزی نیست كه فلسفه‌ اش بر كسی مخفی باشد، ولی دقت در متون آیات و روایات اسلامی ما را به نكات بیشتری در این زمینه رهنمون می‌سازد؛  چرا که نماز را  ذکرالله اکبر، نماز پاک کننده و سدی در برابر گناهان، از بین برنده کبر و غفلت،  پرورش دهنده  فضائل اخلاقی، با ارزش کننده اعمال انسان، دعوت کننده به پاکسازی،عامل مؤثر برای ترک بسیاری از گناهان و..... معرفی می‌نماید.   نکته مهم اینکه نماز را به همین شکلی که هست با این تعاریف معرفی می‌کند.  یعنی نماز فقهی را نه نمازی که با اتصال به شعور کیهانی رخ داده باشد.
در فرقه ی حلقه معتقد هستند که چون نماز ما از کیفیت برخوردار نیست و چون از مرکزیت حلقه (قطب حلقه : محمد علی طاهری) لایه محفاظی در مقابل رسوخ موجودات غیر ارگانیک نگرفته ایم پس نماز نمی خوانیم و ترمز دستی نماز را می کشیم تا این حالت برای ما پیش بیاید.
امام صادق(علیه اسلام) فرمودند: "اول ما يحاسب به العبد الصلاة"(12)  یعنی اولین چیزی که در روز قیامت مورد سوال و بازخواست قرار می‌گیرد، نماز است. حال چگونه حلقویان می‌خواهند برای رسیدن به کمال و سعادت از راهی که نماز در آن وجود ندارد، بروند، سوالی است بی‌جواب!





1. راغب اصفهانى، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن،، ص 190 و 191، دارالعلم‏، الدار الشامیة - دمشق‏ بیروت، چاپ اول، 1412 .
2. راغب اصفهاني، المفردات في غريب القرآن،ص۴۹۱.
3. سوره مبارکه ابراهیم آیه 40
4. سوره مبارکه مریم آیه 31
5. سوره مبارکه طه آیه 14
6. سوره مبارکه نساء آیه 103
7. سوره مبارکه انفال آیه 3
8. سوره مبارکه انعام آیه 92
9. سوره مبارکه عنکبوت آیه 45
10. سوره مبارکه معراج آیه 34
11. سوره مبارکه مومنون آیه 9
12. وسايل الشيعه ، ج 3 ، ص 22

 


نظرات

ارسال نظر

پست الکترونیک شما در بخش نظرات عمومی منتشر نخواهد شد.